Kaikille äideille, uusille, vanhoille ja tuleville.

On taas sen aika vuodesta, kun lapset ympäri Suomen maata herättävät äitinsä uuteen aamuun ja äitienpäivään. Päivä lähtee perinteisesti käyntiin hyppäämällä äidin päälle, tarjoamalla itsetehty äitienpäivänkortti ja lurittamalla jonkunlainen loru.  Samalla tuodaan  kahvia ja aamupalaa tarjottimella. Näin kävi ainakin minun lapsuudessani. Taidan kuitenkin olla siihen jo liian vanha. Tai lähinnä vain liian painava ja aivan liian lihaksikas (itseironiaa hei).

Jotkut äidit jaksavat huolehtia lapsistaan pitkälle aikuisikään asti. Meillä lapsilla on siinä vaiheessa kuitenkin jo  kiire pois kotoa, karkuun teinivuosien traumoja ja ”mälsiä” vanhempia. Kerran vuodessa muistamme kuitenkin, että kukaan lapsi ei ole äiditön.

Meitä kaikkia on hoivattu tavalla tai toisella. Äitienpäivä on näytönpaikka meille kaikille lapsille. Meidän on rakennettava maailma, jossa äidit saavat olla ylpeitä lapsistaan. Samalla huolehdimme lastemme tulevaisuudesta.

Äitien terveys on avainasemassa länsimaisen ylipaino epidemian hoidossa. Vuonna 2007 julkaistussa tutkimuksessa äidin korkea verensokeri yhdistettiin lapsen lisääntyneeseen riskiin kasvaa ylipainoiseksi. Lapsuusiän ylipaino lisää sitä myöten ylipaino riskiä myös aikuisiällä.

Metabolinen oireyhtymä ja ylipaino ovat länsimaisen kulttuurin vitsaus ja lahja josta en halua äitiemme meidän muistavan. Oireyhtymään kuuluu yhteiskunnalle kalliita sairauksia kuten diabetes ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöt , korkea verenpaine, korkea veren triglyseridiarvot, matala HDL- (hyvä kolesteroli) ja korkea LDL-arvot. Metaboliseen oireyhtymään kuuluu myös ylipaino mutta vyötärönympärys ei aina kerro koko totuutta ihmisen terveysestä. Tyypin 2 diabetesta voi sairastaa ilman ylipainoakin.

Oikeilla ruokavalinnoilla perheessä voimme vaikuttaa kaikkien elämään. Kun laitetaan äitien terveys etusijalle luomme pohjaa tulevaisuudelle

Jokainen päivä on uusi mahdollisuus aloittaa uudestaan. Vaalikaamme terveyttämme äitienpäivänä terveellisellä ruualla. Aamupalalle voi valita verensokeria vähän nostavia ruoka-aineita. Perinteinen ja suomalainen vaihtoehto voisi olla vaikka munakas kera savulohen. Siitäpä ideaa aamiaspöytään..

Meidän äidille kelpaisi ainakin.

 

Hyvää äitienpäivää kaikille äideille, uusille, vanhoille ja tuleville!

 

-Juho

 

 

p.s. Taukoa viime artikkelista on kertynyt. Osaltaan koulukiireitä, osaltaan urheilun takia. Jatkossa pyrin päivittämään kirjoituksia säännöllisemmin joka viikonloppu. Palataan silloin siis asiaan!

 

Opi, kasva, valloita.

 

 

Lähteet:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00045

http://www.who.int/diabetes/facts/world_figures/en/index4.html

http://care.diabetesjournals.org/content/30/9/2287.full

 

 

 

Vastaa