Ylensyönti ongelmana – sielullisia vinkkejä tasapainon löytämiseen.

Ylensyönti ja nykypäivän paikalleen jämähtänyt liikkumisen kulttuuri ovat kasanneet suomalaisten niskaan (mahoista puhumattakaan) kuorman, jota alkaa olla painava kantaa. Taakkana on muun muassa ylipaino, eri tuki ja liikuntaelinsairaudet (mainittakoon selkäkipu) ja aineenvaihdunnan erilaiset häiriöt kuten diabetes ja metabolinen oireyhtymä joka on oikeastaan rypäs veren- ja energiakierron ongelmia.

Vastuu ja taakka (sekä velvollisuuden että fyysinen taakka) on pohjimmiltaan henkilöllä itsellään.  Jos sinulla ei ole oikeita työkaluja painonhallintaan riskeeraat epäonnistumisen, turhautumisen ja lopulta luovuttamisen oli motivaatiosi kuinka korkealla tahansa. Tietoa erilaisista ruokavalioista on vaikka kuinka paljon ja tällä sivulla voit löytää tietoa ruuasta muistakin näkökulmista. Voit yrittää muuttaa ruokavaliotasi kuinka terveelliseksi hyvänsä mutta jos et kiinnitä huomiota siihen KUINKA SYÖT, ruoka hallitsee vielä sinua etkä sinä ruokaa. Siksi on tärkeää osata hallita myös syömisen psykologista ja sosiaalista puolta.

Vaikka kalorien laskeminen helpottaakin ruoka-annosten säätelyssä, ei se mielestäni ole kovinkaan kestävä ja pitkäaikainen ratkaisu.  Vatsamme ovat evoluution myötä oppineet viestittämään aivoillemme, milloin ja mitä syödä. Matala ravinteinen ja proteiininen sekä rasvaton ruoka eivät täytä kehomme asettamia vaatimuksia toimintakyvyn ylläpitämiselle. Tyydyttävä syöminen vaatii siis tasapainoisen ruokavalion ja sen, että kuuntelemme kehomme meille lähettämiä viestejä! Tasapainoisessa ateriassa on paljon kuitua kasviksista ja vihanneksista sekä proteiininlähteen, jossa yhdistyy myös terveelliset rasvat. Kylmän veden kalat ovat erinomainen vaihtoehto, kunhan muistat vaihtelet lajikkeita raskasmetallien välttämiseksi.

Mutta kysymys kuuluu, kuinka sitten pystyt kontrolloimaan syömistäsi henkiseltä kantilta. Mitkä ovat ne keinot, joilla saat syömisesi hallintaan ilman, että ruokailemisesta tulee liian vaikeaa tai stressaavaa? Olen kerännyt sinulle kaksi näkökulmaa tasapainon löytämiseen. Tämä ei ole missään nimessä täysi lista mutta nämä keinot ovat auttaneet minua suunnattomasti matkallani kohti terveellistä elämää.

Syö nälkään, älä tylsyyteen.

Dopamiini on kemiallinen aine kehossasi, joka säätelee tunteitasi. Aivomme ovat ohjelmoitu palkitsemaan toimintoja, jotka edistävät selviytymistämme kuten syömistä. Ruuan syömisen seurauksen, dopamiinia erittyy verenkiertoon ja on siksi vastuussa syömisen aiheuttamasta hyvä olon tunteesta. Mutta miten tämä hormoni vaikuttaa ylensyöntiin?

Dopamiini on osoittutunut olevan erittäin addiktoivaa. Tylsyys ajaa yhä useamman ihmisen hakemaan hetken mielihyvää helpoista ja lähellä olevista asioistakuten syömisestä. Ruualla voimme tilapäisesti täyttää aukon elämässämme, mutta samalla uhraamme terveytemme. Psykologia siitä, miksi ylipäänsä tunnemme tyhjyyttä elämässämme on laaja ja vaatii syvempää sielullista itsetutkiskelua, kuin mitä voin tässä kirjoituksessa yksistään tarjota. Viesti, jonka haluan päähäsi jättää on kuinka tärkeää on tunnistaa emotionaalinen syöminen elämässäsi ja että sinä voit tehdä asialle jotakin! Perheen ja ystävien tuki on erittäin tärkeää mutta sinun itsesi on lopulta tehtävä aloite tarkoituksesi löytämiseksi. Kutsu sitä kohtaloksi tai miksi tahansa.

Kuuntele kehoasi ja tunnista hetket ja mielentilat, jotka saavat sinut syömään syömisen takia. Pysähdy hetkeksi, vedä syvään henkeä tarkastele tilannetta jossa olet. Oletko jännittynyt? Ovatko kämmenesi nyrkissä tai hartiasi korvissa? Minkälainen on asentosi? Onko se lyyhistynyt ja apaattinen vai korkea ja täynnä itsevarmuutta? Joskus jo tilanteen huomioiminen saa sinut luopumaan sitkeästä tavastasi kuten myös varmemman, ryhdikkään asennon ottaminen.

12733621763_00918d699e_b_d

Salaatti lounas on oiva keino lisätä päivääsi kuituista hyvää ja elämänvoimaa.

 

Hidasta tahtia.

Yksinkertainen ja helppo keino vähentää syömäsi ruuan määrää on syödä hitaammin. Useimmat ihmiset ahmivat ruokansa pureskelematta. Tämä tapa on perua luomastamme ”kiireisestä” työ-ympäristöstä tai kenties tiukoista ruokatunneista. Usein ympäristön rauhoittaminen on myös tarpeen, sillä hälyinen ympäristö kiihdyttää stressireaktiota jolloin keho ei ole valmistautunut ruuan käsittelyyn (lue lisää – parasympaattinen hermosto). Ruuansulatusjärjestelmälläsi kestää myös aikaa välittää kylläisyysviesteja aivoillesi, joten saatat syödä enemmän kuin mitä tarvitset. Laihemmilla henkilöillä viestien välittämiseen menee noin 15 minuuttia, pulleammilla henkilöillä siihen voi mennä jopa 20 minuuttia.

Ennen kuin aloitat syömisen, vedä syvään henkeen muutaman kerran rauhoittaaksesi itsesi. Älä kiirehdi ruokailun kanssa ja vaikka tilanne vaatisi nopeampaa toimintaa, syö mieluummin vähemmän tai valitse pienempi välipala. Toinen tapa rauhoittaa ruokailuasi on laskea pureskelujesi määrä. Lopputuloksena nautit ruuasta enemmän, mikä on syömisen koko perimmäinen tarkoitus! Samalla teet vatsallesi palveluksen, kun helpotat ruuan sulamista.

 

Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle apua. Kysy ja kommentoi, jos jokin asia mietityttää ja kerro omista ideoistasi syömisen suhteen.

Opi, kasva, valloita.

-Juho

 

Lisää luettavaa:

https://www.psychologytoday.com/basics/dopamine

Kuva:

Zlatko Unger

 

Vastaa